Tristess och leda är farliga kompanjoner på arbetet. Här kan missnöje och en känsla av meningslöshet börja gro. Vanligtvis associerar vi tristess till arbetsuppgifter som går på rutin och inte kräver så mycket tankeverksamhet, men det kan också vara ett problem i yrkesroller som kännetecknas av omväxling, kreativitet och utmaningar.
Lotta Harju, forskare vid Arbetshälsoinstitutet i Helsingfors som har studerat ämnet leda på jobbet, förklarar att det är vanligt och inte farligt att känna sig uttråkad då och då – det kan till och med skapa utrymme för reflektion och kreativitet. Men det gäller att vara uppmärksam på signalerna. Om det blir en permanent känsla kan det leda till att arbetsförmåga och produktivitet faller.



