Inom byggbranschen är det ofta väldigt många underentreprenörer inblandade i ett byggprojekt. Därmed är risken att något går fel också stor. Det kan till exempel handla om felbeställningar, måttfel, transportskador eller monteringsskador. Blir något fel så är det svårt att fastställa var felet begåtts och vad som har orsakat felet. Följden blir att avvikelsehanteringen tar onödigt lång tid och det är svårt att eliminera avvikelsen.
Webbaserad avvikelsehantering
Traditionellt sköts återkopplingen och informationen om reklamationerna, eller avvikelserna, inom byggsektorn genom telefon, fax eller mejl. Men på Skellefteå Snickericentral, SSC, som är en av Skandinaviens ledande tillverkare av snickeriprodukter och specialsnickerier, har man infört ett webbaserat avvikelsehanteringssystem för att få bättre intern kontroll och uppföljning. Konkret innebär det att SSC vid varje avvikelse sätter in en akut åtgärd för att rätta till felet. Den åtgärden följs sedan av en intern utredning om var avvikelsen skett och vad som orsakat avvikelsen. Utredningen använd därefter internt för att korrigera avvikelsen.