Inga produkter i varukorgen.
Premium
Förbättringsarbete
Utbildnings-tv
Event
Kvalitetsvård
Prenumerera
Premium
KM Live 15 maj
Årets Kvalitetsprofil
Kvalitetsvård
E-tidning
Event
Prenumerera
Annonsera
Kontakt
GDPR och cookies
Karriär
Kunskapsmaterial
Partnermedia
Produkter från Pauser Media
Avvikelsehantering
Premium
Förbättringsarbete
Så kan felaktiga utbetalningar värda miljarder stoppas
Förbättringsarbete
Ekonomistyrningsverket, ESV, bedömer att två procent, cirka 14,6 miljarder kronor, av de totala utbetalningarna från de statliga välfärdssystemen under 2021 var felaktiga. – Det är allvarligt, säger Eva Lindblom vid ESV.
13 april 2023
Riksrevisionen
Ordning och reda i den statliga redovisningen
Den årliga granskningen av de statliga myndigheternas årsredovisningar är färdig. 208 av 221 skötte sig medan 13 på något sätt hade orena revisionsberättelser under 2022.
3 april 2023
Ingemar räknar
Ingemar Sjöström: ”Dags att provocera!”
Det är dags att ge din process en rejäl spark. Det menar Ingemar Sjöström och instruerar i hur du kickar bäst.
21 februari 2023
Premium
AI
Ny revolutionerande teknik för industriproduktion
En ny teknik ska förbättra industriell kvalitetskontroll. Det är experter från industrin och forskare från Data Intensive Sciences and Applications (DISA) vid Linnéuniversitetet som ska ta fram den nya metoden inom ramarna för ett påkostat forskningprojekt.
7 februari 2023
Premium
Kvalitetsprofilen Sofie Semb: ”Vi leker in förbättringarna”
En jobbig medarbetare som ställde massor av frågor. Så beskriver Sofie Semb sig själv under sin första tid som socionom. Frågorna ledde henne till kvalitetsavdelningen. Där känner hon sig hemma!
16 december 2022
Kvalitet
Swedacs nya databas ska ge kunder bättre koll på avvikelser
Swedac utvecklar nu en databas som kan presentera data i grafer och diagram. Intresset för databasen är stort – och först ut i ett pilotprojekt är fordonsbranschen.
19 oktober 2022
Premium
Verktyg
Så tolkar du datan rätt
De som är duktiga på statistik krånglar till det. De som har svårt för statistik drar felaktiga slutsatser. Hårdraget? Javisst, men en del sanning ligger i det, menar professor Mattias Elg och berättar hur vi borde tänka i stället.
19 september 2022
Kvalitetsproflen
Kvalitetsprofilen Sofia Granskog: ”Jag vill vinna!”
Strategier och processer i all ära. Men för Sofia Granskog det viktigaste för att nå kvalitetsmålen attityderna och kulturen. Och en rejäl vinnarskalle!
18 juli 2022
Premium
Chef
Handbok för första linjens chefer (ladda ner!)
Nyfiken på hur en första linjens chef på Scania jobbar? Tekniska Högskolan i Jönköping har tillsammans med praktiker ute på fältet tagit fram en handbok som kan bli en ögonöppnare för både nya och rutinerade.
3 juni 2022
Premium
FÖRBÄTTRINGAR
Gör mindre – lyckas bättre med förbättringsarbetet
FÖRBÄTTRINGAR
Låter det som en utopi att lyckas bättre genom att göra mindre? Inte, menar Magdalena Smeds, som just disputerat om tampering, överstyrning, och kopplingen till varför förbättringsarbete ofta misslyckas.
8 april 2022
Premium
Förbättringsarbete
Det behöver vi bli bättre på för att inte styra fel
Vi är för dåliga på att tolka statistik. Det resulterar i att vi drar fel slutsatser och gör fel insatser. Det menar Mattias Elg, som just utkommit med en ny bok om konsten att mäta.
8 februari 2022
Avvikelsehantering
Lean på både bredden och djupet
Större djup, tydligare struktur och fler exempel. Det är några av nyheterna i den tredje omarbetade upplagan av Lean – gör avvikelser till framgång.
29 september 2015
«
Äldre artiklar
Veckans
mest lästa
1.
Utmärkelse
Årets Kvalitetsprofil 2025 – rösta fram årets fem finalister
2.
Skola
Skolprofilerna: ”Systematiskt kvalitetsarbete är ett virus som måste raderas från skollagen”
3.
Upphandling
Inköpschefen: ”Vi struntar inte alls i kvaliteten”
4.
Skola
Analys: Att inte se lärarnas verklighet är att bana väg för försämringsarbete
Kvalitetsprofilen
Utmärkelse
Årets Kvalitetsprofil 2025 – över 1000 röster första dagen
20 mars
Utmärkelse
Årets Kvalitetsprofil 2025 – rösta fram årets fem finalister
19 mars
Annons
Sponsrat av
Skillspartner
Du är viktig! Allt kommunicerar alltid
Kunskapsmaterial
Genesys
Kundupplevelse i AI-eran
Genesys
Sju steg mot ökad kundlojalitet
Genesys
Guiden för kontaktcentret 2023
Visa alla
Utbildnings-tv
Utbildnings-tv
Tv: 17 frågor för framgångsrik förändringsledning
20 mars
Premium
Utbildnings-tv
TV: SKI:s vd om hur du säkrar framtidens kundnöjdhet: ”Måste ha medarbetarfokus”
27 februari
Premium
Utbildnings-tv
TV: Begravningsbranschen bäst på lyhördhet mot kund
20 februari
Annons
Sponsrat av
Kvalitetsmagasinet
6 anledningar till att välja native-annonsering
Kvalitetsmagasinet Premium
Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.
Prenumerera
Logga in
Krönika
Till avdelningen
Krönika
Gärna tillit, men först en rejäl uppföljning!
12 mars
Krönika
Kundresan ger insikter – om vi samverkar
5 mars
Premium
CHEFREDAKTÖRENS KRÖNIKA
Från plikt till passion och magi – sprid kärleken till kvalitet vidare
14 februari
Krönika
Accelererande förändringar skapar fantastiska möjligheter
5 februari
Det senaste
Premium
Kvalitetsarbete
Ny AI-teknik granskar varje kundmöte – i realtid
6 timmar sedan
Premium
Checklistan
Swedavias kvalitetschef: Förändringen får inte bli en pappersprodukt
7 timmar sedan
Social hållbarhet
LISTA: Så får din verksamhet affärsnytta genom inkludering och mångfald
10 timmar sedan
Premium
Social hållbarhet
De vill stärka ensamma kunder och medarbetare – satsar på ”vänvårdare”
13 timmar sedan
Premium
Ledarskap
Kopplingen mellan ledarskap och kvalitetsarbete: En guide för framgång
24 mars
Premium
Kvalitetsrollen
Samverkan avgörande för att upprätthålla svensk kvalitet
24 mars
Premium
Kvalitetsrollen
Från statistik till handling – så hjälper jämförelser vården
24 mars
Förändringsledning
För och nackdelar med nio stora modeller för förändringsledning
24 mars
Premium
Kvalitetsarbete
Ny AI-teknik granskar varje kundmöte – i realtid
6 timmar sedan
Premium
Checklistan
Swedavias kvalitetschef: Förändringen får inte bli en pappersprodukt
7 timmar sedan
Social hållbarhet
LISTA: Så får din verksamhet affärsnytta genom inkludering och mångfald
10 timmar sedan
Premium
Social hållbarhet
De vill stärka ensamma kunder och medarbetare – satsar på ”vänvårdare”
13 timmar sedan
Premium
Ledarskap
Kopplingen mellan ledarskap och kvalitetsarbete: En guide för framgång
24 mars
Premium
Kvalitetsrollen
Samverkan avgörande för att upprätthålla svensk kvalitet
24 mars
Premium
Kvalitetsrollen
Från statistik till handling – så hjälper jämförelser vården
24 mars
Förändringsledning
För och nackdelar med nio stora modeller för förändringsledning
24 mars