Vi lever i en tid av ökande osäkerhet. Möjligheterna att förutsäga vad som kommer att hända krymper. Olika utmaningar trycker på. Klimatmässiga hot tornar upp. Oklarhet föreligger om vad som kommer att hända finansiellt och konjunkturmässigt. Sociala och geopolitiska kriser har allt mer kommit att påverka vår situation. Ovanpå allt detta accelererar dessutom den generella förändringshastigheten i omvärlden. Vi går från ett läge av stabilitet och förutsägbarhet till något som skulle kunna ses som en ”perfect storm”.
Nya tider kräver en ny syn på kvalitetsarbete
Krönika I det nya normala är kärnan i arbetet förbättring. Normalläget handlar om att alltid vara på väg framåt mot utmanande mål, satta för att möta kundernas behov och förväntningar. Det skriver Lars Sörqvist, vd för Sandholm Associates.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Dagens utveckling kan upplevas som hotfull och skrämmande. Människor är vana att veta och ha kontroll. Vad som i praktiken kommer att hända handlar dock mer om vår förmåga att agera och hantera förändring och osäkerhet. För människor och organisationer som fortsätter att söka stabilitet och förlita sig till byråkratiska strukturer kommer utmaningarna med största säkerhet att bli mycket stora. Kanske till och med oövervinneliga. Vad som krävs är därför att vi dramatiskt omprövar vårt sätt att tänka, verka och leda. Det nya normala behöver utgå ifrån att allt vi gör alltid är under ständig förbättring.


