Alla tre är nödvändiga för att arbetet med ständiga förbättringar ska fungera. När jag stöter på hinder i mitt arbete (eller privat, det funkar lika bra hemma) har jag en checklista i huvudet:
1) Finns förutsättningarna för den här personen/gruppen för att bidra och lyckas? (Är syfte, mål, uppdrag, arbetssätt, rutiner, etc tydliga? Finns strukturer och verktyg? Vad behöver tydliggöras? Hur kan jag stötta i det?)
2) Har den här personen/gruppen förmåga att bidra och lyckas? (Har personen/gruppen rätt kunskap och erfarenhet? Behöver förmågan byggas? Hur kan jag stötta i det? Är kraven rätt utifrån förmåga? Om förmågan inte finns och inte kan byggas så bör kraven ändras alternativt hitta andra uppgifter som passar utifrån förmågan. Rätt person på rätt plats för både system, grupp och individ.)
3) Har den här personen/gruppen rätt attityd för att bidra och lyckas? (Vad är rotorsaken till attityden? Finns förutsättningar och förmåga? Finns utmaningar på en lagom nivå? Finns vilja att förändra attityden? Hur kan jag stötta i det? Om viljan inte finns så kanske det är fel person/grupp på fel plats.)
Att tänka så här har löst många problem på vägen och gjort mig mer proaktiv och objektiv i arbetet med ständiga förbättringar och när det skaver. Att du, som ledare, efterfrågar och ständigt utvecklar förutsättningar, förmåga och attityd är ett av de viktigaste bidragen till ett välfungerande system.
publicerad 5 februari 2024
av
Pia Bernengo, Lean Forum