Ica finns på 1 265 platser i 286 av Sveriges 290 kommuner och är en av alla de stora matvarukedjor som det senaste året har kritiserats för att ta oskäliga priser för matvaror – priser som inte står i proportion till lågkonjunkturen. Kvalitetsmagasinet har sökt flera stora kedjor för att få svar på hur företagen arbetar för att återfå kundernas förtroende. Endast Ica har återkopplat, men avböjer intervju. Istället svarar Joakim Bengtsson, direktör Mat & Närmarknad på ICA Sverige, i ett mejl till Kvalitetsmagasinet:
Ica om kundernas missnöje: ”Har stor förståelse”
Kundfokus
Stadigt växande livsmedelspriser har lett till ramaskri från matvarukonsumenter i hela landet. Frustrationen nådde en kulmen under vecka 12 då omkring 40 000 svenskar bojkottade de stora matvarukedjorna. Nu berättar Ica om hur kedjan ska säkra sitt kundfokus i stormiga tider.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
”ICA-handlarna äger och driver sina egna butiker och bestämmer över sitt eget sortiment och priser, men något som är gemensamt är det stora kundfokuset. ICA-handlarna och deras medarbetare möter sina kunder för att ge högsta tänkbara service och erbjuda produkter till god kvalitet och konkurrenskraftiga priser. Det är ett arbete som butikerna gör alla dagar om året och som de naturligtvis fortsätter göra dag efter dag. Varje ICA-butik är unik och kan anpassa sitt sortiment efter den lokala efterfrågan, vilket gör det möjligt för kunderna att hitta just det de söker.