Möten som valuta – vad slösar vi egentligen bort?

Chefredaktörens krönika Självklart känner du igen känslan ”Varför är jag här på det här mötet”. Det finns inte en enda svensk person som aldrig har varit på ett möte med oklar agenda, otydlig mötesledning och dåligt fokus från mötesdeltagarna.

Möten som valuta – vad slösar vi egentligen bort?
Kalle Anrell, ny chefredaktör på Kvalitetsmagasinet. Foto: Pauser Media

Nyligen skrev vi om att Huddinge kommun bestämt sig för att sätta en prislapp på den där känslan. Med hjälp av ett nytt digitalt verktyg kan de räkna ut vad ett möte kostar – i rena kronor. När siffrorna syns svart på vitt blir det plötsligt svårt att låtsas som att våra mötestimmar är gratis.

Jag fastnade för ett exempel i texten: ett enda möte kan kosta lika mycket som hundratals skolmåltider. Jag tror att alla vet att möten kostar mycket, men påminnelser som denna får mig att tänka annorlunda i praktiken. Är det verkligen värt att samla tio personer i två timmar, när hälften av dem egentligen inte behöver vara där?

Det intressanta är inte kalkylen – utan kulturarbetet som krävs för att bryta slentrianen med onödiga möten. Här börjar det med att skapa en medvetenhet – och har du inte samma verktyg som Huddinge kommun kan man börja med en enkel fråga innan man skickar en inbjudan: Vad förväntas just den här personen bidra med? Ofta leder den frågan till att färre bjuds in – eller kanske till och med till att det kan ställas in och ersättas av ett mejl.

Men jag tror egentligen inte att vi behöver färre möten, vi behöver bättre möten. Rätt möten kan skapa samsyn, fatta avgörande beslut och bygga en stark kultur. Men vi måste börja tänka på dem som en begränsad resurs, precis som pengar.

Kanske borde varje organisation ha en mötesbudget. En pott av timmar som vi förvaltar klokt och medvetet. För tiden är den mest dyrbara valuta vi har – och den går inte att fylla på.

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste