Åldersintegrerade klasser får sämre resultat

Mellanstadieelever som gått i klasser där elever från olika årskurser blandas har sämre resultat på kognitiva tester än elever som fått traditionell undervisning, enligt forskning från Uppsala universitet.

Skillnaderna på eleverna i ämnen som ordkunskap och matematik (kognitiv förmåga) var stor, framförallt i årskurs 6. I årskurs 9 finns det dock inga statistiskt säkerställda skillnader i betyg mellan elever från åldersintegrerade klasser och traditionella klasser.

– Resultaten är intressanta, särskilt mot bakgrund av den snabba ökning av åldersintegrerade klasser som skett från 1980-talet och framåt. År 2000 gick exempelvis omkring en fjärdedel av alla barn i åk 4 och 5 i en åldersintegrerad klass, säger forskaren Elly-Ann Johansson. Totalt ingick 4 500 barn från 35 kommuner i undersökningen.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.