Allt nöjdare med vården

Förtroendet för vården har ökat och de allra flesta som besökt vården anser att de har fått den hjälp som de förväntade sig. Det visar befolkningsundersökningen Vårdbarometern 2009.

Av undersökningen framgår också att de allra flesta anser sig ha fått vård inom rimlig tid, särskilt inom primärvården. 82 procent av dem som sökt och fått vård ger besöket högsta betyg, det är en ökning med 7 procent sedan 2001. Undersökningen visar också att det är små skillnader i nöjdhet mellan landstingen.

– Vi ser en stadig ökning med en allt nöjdare befolkning. Det är resultatet av ett ständigt förbättringsarbete, säger Håkan Sörman, vd på Sveriges Kommuner och Landsting i ett pressmeddelande.

Sämre över telefon

Något som däremot många vårdtagare inte är nöjda med är tillgängligheten på telefon. Nöjdheten varierar dock kraftigt mellan landstingen. I ett landsting uppger 12 procent att det är svårt med tillgängligheten medan 44 procent i ett annat landsting uppger att det är svårt eller mycket svårt med tillgängligheten över telefon.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.