Använd resurserna smartare

Förbättringsarbete Sluta fundera över hur ni bäst nyttjar era resurser. Ta istället kundens perspektiv och organisera verksamheten så att den bäst möter kundens behov och flöden. Först då kommer de smarta lösningarna att bli synliga.

Använd resurserna smartare

Poängen med Lean är att maximera kundnyttan och samtidigt minimera resursslöseriet. För att lyckas med detta måste man byta perspektiv.

Istället för att ensidigt fokusera på hur resurserna utnyttjas gäller det att organisera verksamheten utifrån kunden. Med kundens behov och flöden för ögonen är det också lättare att se helt nya lösningar som bryter mot de gamla invanda mönstren, men där resurserna används på ett smartare sätt.

Med Lean är bara ett namn vill författaren Åsa Meland inspirera fler till att arbeta med Lean genom att enkelt och konkret tydliggöra hur man kan planera, genomföra eller vitalisera ett Leanarbete. Målgruppen är chefer och ledare, men även alla de medarbetare som måste vara involverade för att förbättringsarbetet ska bli framgångsrikt.

Boken inleds med att förklara bakgrunden till konceptet Lean för att sedan beskriva hur det praktiska arbetet kan bedrivas. Begrepp som Toyotamodellen, PDCA-cykeln och kaizen förklaras och konkretiseras på ett lättbegripligt sätt med syftet att förenkla det praktiska genomförandet av konceptet. Liber är förlaget.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste