nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Årets bästa kvalitetsuppsats belönas

Årets vinnare av Olle Jonson-priset har studerat förutsättningarna för att bedriva ett systematiskt förbättringsarbete för chefer inom kommunal förvaltning.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Årets Olle Jonson-pris gick till Michael Ekström vid Mittuniversitetet. Han vinner priset för sitt examensarbete Chefens förutsättningar att ägna sig åt systematiskt kvalitetsarbete där han studerat chefer inom kommunal förvaltning. Slutsatsen är att förutsättningarna kan vara starkt begränsade och att orsakerna kan identifieras på olika systemnivåer i organisationen.

Motivering framhåller juryn att examensarbetet är ”föredömligt genomfört och ger läsaren kritisk och värdefull insikt kring praktiska hinder som måste övervinnas för att åstadkomma ett väl fungerande kvalitetsarbete”.

Förutom äran får vinnarna även dela på 20 000 kronor.

Ett hedersomnämnande fick Julia Carlsson och Jennifer Mattsson vid Linköpings Universitet för examensarbetet Lean i äldreomsorg – en cylinderformad kloss i ett fyrkantigt hål.

Olle Jonson-priset delas ut av Svenska förbundet för kvalitet, SFK.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digg är navet för offentlig digitalisering

Digitalisering handlar inte bara om ny teknik, utan minst lika mycket om förändringar av kultur och värderingar. Det menar Anna Eriksson, generaldirektör för den nya Myndigheten för digital förvaltning eller Digg som den populärt kallas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Nu möter Iso 9001 framtidens krav

Som vi alla vet förändras världen runt omkring oss snabbare och snabbare, vilket gör att organisationer på ett helt annat sätt än tidigare måste omvärldsbevaka och anpassa sig till nya förhållande – så också ISO 9001 och övriga ISO-standarder.

Storbankerna utmanar med personlig service

Nischbankerna har fortsatt hög kundnöjdhet, men utmanas allt mer av de stora etablerade bankerna som stärker sin position genom en kombination av digitala tjänster och personlig service. Det visar årets kundundersökning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI om bolån, fastighetslån, privatlån och sparande.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.