Enligt den årliga undersökningen från Ski Bank har bankbranschens kundnöjdhet stigit avsevärt bland såväl privatkunder som företagskunder.
– Kunderna ger generellt högre betyg och det är främst kunderna till de stora bankerna som blivit nöjdare, vilket kanske är lite tvärtemot vad många som följer ekonomijournalistiken väntat sig”, säger Johan Parmler, vd och chefsanalytiker på Ski, i ett pressmeddelande.
Enligt Ski är de viktigaste förklaringarna att räntor och inflation är på väg ner, men bättre digitala tjänster, bra betyg kring hanteringen av bedrägerier och stärkta personliga relationer är också bidragande faktorer. Mindre företag och kunder med begränsade ekonomiska resurser är dock inte lika nöjda.
– Småföretagare och konsumenter med få banktjänster har inte blivit nöjdare. De använder banken främst för vardagliga transaktioner som betalningar och överföringar och ser kanske ingen förbättring utan bara ökade kostnader, kommenterar Johan Parmler.
Privatkunderna rankar Sparbankerna högst, därefter Länsförsäkringar Bank följt av ICA Banken och Skandia som får samma betyg av sina kunder.
Företagskundernas nöjdhet når den högsta nivån under detta decennium, med Sparbankerna i topp.