Skolverkets rapport om åtgärdsprogram för att stoppa mobbning har visat att mobbningen inte kan förhindras genom att skolan följer ett enda anti-mobbningsprogram, en egen kombination av olika metoder som används på ett systematiskt sätt kan vara mer effektiv. Den viktigaste faktorn för ett lyckat arbete mot mobbning går ut på att skolan tar ett helhetsansvar och att tygghetsarbetet förankras hos all skolpersonal. En tydlig roll- och ansvarsfördelning är viktig, liksom kontinuerliga utvärderingar av mobbningsåtgärdernas effekter.
Professorn Odd Lindberg vid Örebro universitet är en av forskarna som har medverkat vid Skolverkets utvärdering.
– Utvärderingen visar att mobbning är ett komplext problem som inte går att motverka med en generell metod. Skolor ska inte använda ett program fullt ut eftersom alla program innehåller komponenter som visat sig vara verkningslösa eller till och med ger motsatt effekt och ökad mobbning, meddelar professor Odd Lindberg via Örebro universitets hemsida.
– Vi rekommenderar istället skolor att utgå från sina egna problem och förutsättningar och skapa en egen strategi utifrån Skolverkets allmänna råd tillsammans med de komponenter i programmen som under vissa förutsättningar visat sig ha effekt, fortsätter han.