Bättre information ökar säkerheten

Rätt information vid rätt tillfälle. Det måste vård- och omsorgspersonalen ha tillgång till för att patienter och brukare ska få säker vård och omsorg.

Socialstyrelsen beskriver dagens situation som en situation där mycket av informationen om en patient skapas utifrån en enskild aktörs behov. Att informationen om en individ som ”reser” genom vård- och omsorgen skapas och används av olika aktörer i olika syften.

Socialstyrelsen menar att grundproblemet är att man i verksamheten inte utgått från patientens samlade behov när man identifierat informationsbehoven och skapat it-stöd.

Något som de menar leder till flera konsekvenser. Bland annat så riskerar man att informationen misstolkas, patienter skadas för att inte rätt information finns tillgänglig och att informationen inte kan återvändas för uppföljning och styrning av verksamhetens kvalitet och resultat.

Informationen struktureras

För att råda bot på det så har Socialstyrelsen i projektet Nationell Informationsstruktur beskrivit hur informationen ska struktureras och vilken typ av uppgifter som ska finnas med i vård och omsorgsdokumentationen för att patienter ska få säker vård och omsorg.

Det är regeringen som gett Socialstyrelsen i uppdrag att inom ramen för den nationella it-strategin för vård och omsorg definiera och beskriva innehållet i en ändamålsenlig vård- och omsorgsdokumentation. Arbetet genomförs i två projekt: Nationell Informationsstruktur 2007-2009 och Nationellt fackspråk för vård och omsorg som pågår sedan 2007 och väntas vara klart i mars nästa år.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.