BMW och Toyota kvar på tronen

BMW och Toyota får bäst betyg av sina kunder. Ford klart sämst. Skillnaden i kundnöjdhet mellan bilmärken är stor, visar SKIs rapport om bilbranschen.

BMW och Toyota kvar på tronen
Toyota

Mellan Toyota i toppen och Ford i botten skiljer 15 enheter, det visar Svenskt kvalitetsindex, SKIs, rapport om bilbranschen. Jämfört med andra branscher är skillnaden mellan bilmärken fortsatt stor. Dock har kundnöjdheten totalt sett ökat markant vilket innebär att den genomsnittliga nöjdheten ligger högre än genomsnittet för alla branscher som ingått i höstens SKI-mätningar.

Sämre servicekvalitet

Enligt mätningen har bilbranschen blivit bättre på att leva upp till sina kunders förväntningar på produktkvalitet, alltså bilen och dess funktion men sämre på servicekvalitet så som personlig service, råd och tillgänglighet. Därav är också majoriteten av klagomål servicerealterade.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.