Kommunal service bättre än statliga myndigheter

Inom den kommunala servicen toppar gruppen förskola samt vatten och avlopp folkets kundnöjdhet. Det är ett av resultaten som Svenskt kvalitetsindex, SKI, redovisar i sin årsrapport.

Svenskt kvalitetsindex (SKI) mäter och analyserar samhällets åsikter kring olika tjänster. I går redovisade SKI sin årsrapport inom samhällsservice, myndigheter och kommunal verksamhet. Huvuddragen i rapporten är att tandvården har höga betyg och ligger i topp när det gäller kundnöjdhet. Privat tandvård får högre betyg av sina patienter än folktandvården, men gapet dem emellan har minskat sen tidigare år. Polismyndigheten har under de senaste två åren förbättrat sitt bemötande mot brottsoffer, men har trots det generellt låga betyg. Skatteverket och lantmäteriet är medborgarnas favoritmyndigheter. Arbetsförmedlingen får sämst betyg när det gäller nöjda kunder och Kronofogen är den myndighet som förbättrat sig mest jämfört med tidigare år. Inom kommunal servicen toppar gruppen förskola samt vatten och avlopp. Jämfört med förra året har äldreboende, hemtjänst, kollektivtrafik, sopor och avfall samt väghållning fått fler nöjda konsumenter medan kultur och fritid har gått i motsatt riktning. Med andra ord är folket nöjdare med den kommunala servicen i år än tidigare år.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.