nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Foto Adobe Stock.

Knepen som gör dig till en bättre talare

Du behöver inte vara retorisk expert för att vara en duktig talare. Släpp alla måsten och fokusera på din publik istället för på dig själv. Med rätt förberedelser kan du förvandla förlamande nervositet till effektiv tändvätska.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Boken Släpp retoriken och fokusera på publiken av Anna Bellman, Lava förlag, vill hjälpa talare som känner sig osäker och nervös inför sin presentation.

Flera av de tips som presenteras är välkända och finns i liknande böcker.Hit hör:

  • Ta reda på vilken publik du har.
  • Strukturera din presentation.
  • Skapa speciellt en bra inledning och avslutning.
  • Säg inte att du inte är en bra talare eller att du är nervös.
  • Variera med frågor, använd flera media och bikupor för att behålla uppmärksamheten.
  • Se till att hålla tiden.

Men här finns också mindre vanliga, men lika värdefulla tips. Dessa ser jag som en av bokens styrkor. Hit hör:

  • Skriv ner vad publiken ska komma ihåg när du är klar och utgå från det i planeringen.
  • Skriv manus och träna in din presentation.
  • Gör presentationen till din, även om du inte brinner för ämnet.
  • Var personlig genom att väva in egna exempel.
  • Var i lokalen i god tid och kontrollera utrustningen, möblera om vid behov.
  • Du behöver mikrofon.

Bra tips om powerpoint 
Jag uppskattar också diskussionen kring användande av Powerpoint. Några viktiga punkter är: Använd inte Powerpoint som manus. Bilderna ska vara stöd för en bra presentation – inte skapade för att kunna skrivas ut efteråt. Undvik logotyper och animeringar. Stavfel får inte förekomma. Släck bilden med tangenten B eller fjärrkontroll när talar om något som inte rör bilden. Låt bli laserpekare. Se till att du har rätt att använda de illustrationer du nyttjar och ge referens till källan.

Läs även:  Fler ledare behöver släppa power-point sargen.

Jag håller dock inte med om alla tips. Exempelvis tror jag att det är minst lika viktigt att man känner sig bekväm i de kläder man använder som att anpassa klädseln efter publiken. Jag tycker också man ska vara återhållsam med föredragshållarvy på datorn, som lätt kan ta fokus från ögonkontakten med publiken.

Några punkter saknar jag i boken. I små intervjusnuttar beskrivs vad som gör en presentation bra. Här svarar många ”humor”. Denna tråden missar boken. Humorn är viktig, men det handlar inte om roliga historier utan snarare om glimten i ögat och lite självironi. Hur balanserar man humorn för att få en bra presentation?

Saknas tips om förbättringsanalys
Mest saknar jag en diskussion om hur man kan arbeta för att utvecklas som presentatör. Författaren skriver helt korrekt att det räcker ”inte att bara öva, då blir du bara van”. Träning som ska leda till utveckling måste bygga på självreflektion och återkoppling från andra och leda till förändringar i nästa presentation. Hur ska den analysen genomföras praktiskt och hur den ska leda till förbättring av presentationen och personlig utveckling?

Som helhet är detta en av de bästa böcker jag läst inom området. Den kan peppa och hjälpa dig till att bli bättre presentatör. Jag rekommenderar den mycket varmt till såväl oerfarna som erfarna presentatörer. Den har ett enkelt språk och lyfter fram många viktiga aspekter som stöd för den som behöver utveckla sina presentationer.

Bengt Klefsjö
Professor Lulå tekniska universitet

 

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Nytt webbverktyg ger bättre arbetsklimat

Prevent har tillsammans med arbetsmarknadens parter tagit fram ett webbverktyg för att undersöka risker för och förhindra sexuella trakasserier på arbetsplatsen. I verktyget finns bland annat en checklista som på ett enkelt sätt beskriver vad man ska göra och vilka rutiner som ska finnas på plats för att skapa en bra arbetsmiljö.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.