– Det är oroväckande att siffrorna inte har förbättrats ett dugg under de senaste tre åren. Företagen måste nu börja prioritera de anställdas kompetensutveckling, säger Martin Linder, ordförande för Unionen.
Kompetensbarometern har även kartlagt kompetensutvecklingen i olika branscher. Sämst är situationen inom handel, en bransch där digitalisering och internationell konkurrens driver snabba och omfattande förändringar.
Inom handeln var det färre än hälften av de tillfrågade tjänstemännen som tagit del av kompetensutveckling de senaste 12 månaderna och endast var tredje hade en plan för sin utveckling, enligt undersökningen.
– Kompetensutveckling är en strategisk, affärskritisk fråga på alla arbetsplatser. Inom handel krävs exempelvis helt nya kompetenser inom IT och logistik för att klara av den ökade konkurrensen från och inom e-handeln, säger Martin Linder.
Kompetensbarometern har genomförts av Novus på uppdrag av Unionen. Svar från 2 071 tjänstemän i privat sektor samlades in under maj 2018.
publicerad 19 september 2018