Annelie Vest är PR- och marknadsansvarig på Bröd och Salt sedan 2015. När hon började hade företaget öppnat fyra caféer i Stockholm, och idag består kedjan av 24 butiker. Det hela började 2011, när vd:n Michel Mourad tog fasta på surdegstrenden som rådde och började sälja bullar och bröd. Bröd och Salts ledningssystem må inte vara certifierat enligt någon ledningssystemstandard, men Annelie Vest säger att det finns en tydlig struktur och kultur som ligger till grund för företagets organiska tillväxt och framgång.
Tv: Inte certifierat – men ändå starkt ledningssystem på Bröd och Salt
Utbildnings-tv Alla välfungerande verksamheter har ett ledningssystem, vare sig de är certifierade eller ej. Det säger sig företaget Bröd och Salt vara ett exempel på. Annelie Vest, PR- och marknadsansvarig, berättar om vad som ligger till grund för kedjans framgångar.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Många tror annat om oss, men vår ledning är väldigt liten. Så när vi behöver genomföra en förändring så görs det fort, säger Annelie Vest.
Ledningen träffas regelbundet, oavsett vad, för att uppdatera varandra om vad som händer på deras respektive områden. I övrigt är de alla ute i caféer och träffar driftschefer och andra medarbetare för att få inblick i deras utmaningar och dagliga arbete. Det är det som utmärker Bröd och Salt som företag är kulturen, berättar Annelie Vest.
Det och många fler framgångsfaktorer pratar hon om i klippet nedan:
Och om du vill lära dig om hur man håller ett ledningssystem levande kan du titta på förra avsnittet här: