Förbättringsarbetet har också gett resultat inom kundnöjdhet, ekonomi, hälsa och miljö. Konsumentreklamationerna har exempelvis minskat med 45 procent, produktiviteten i produktion ökat med 22 procent och energiförbrukningen minskat med 15 procent.
Alla på företaget har varit engagerade i arbetet med att genomföra mängder av små förbättringar. Totalt har man genomfört 9064 förbättringar under 2010. Det motsvarar 13 förbättringar per person och är i klass med de bästa företagen i Europa.
– Arbetet med ständiga förbättringar på Coca-Cola i Sverige handlar om mer än att bli effektiva och skapa en väloljad verksamhet. Det handlar om att vi alla kan påverka vår arbetssituation,vilket ökar engagemanget. Engagemang i kombination med kreativitet är en väldigt bra kombination. Nu arbetar hela den svenska organisationen med ständiga förbättringar och vi kan verkligen vara stolta över utmärkelsen och de över 9000 förbättringar vi genomförde 2010, säger Göran Holm, vd Coca-Cola Enterprises Sverige.
The Alan G Robinson Award är instiftat av den amerikanske professorn Alan G Robinson för att lyfta fram goda exempel inom systematiskt arbete med och resultat av idéer och ständiga förbättringar. Robinson har genom sin forskning visat att det är ytterst lönsamt för företag att engagera alla medarbetare att bidra med idéer till små förbättringar av verksamheten.