I undersökningen Digital leaders in Sweden 2015, har management- och it-konsultbolaget Bearingpoint studerat hur mogna de största svenska företagen var inom digitalisering under 2015.
Undersökningen visar att företagen framför allt har lagt tid och kraft på att utveckla den digitala produktupplevelsen. De har också satsat en hel del på mobila tjänster.
– Däremot skulle de kunna förbättra sig när det gäller digital marknadsföring, e-handel och digital hantering av kundrelationer, då dessa tre dimensioner är speciellt viktiga för företagens tillväxt, säger Louise von Blixen-Finecke, partner på Bearingpoint.
Trots att många företag är medvetna om att det är viktigt att ta digitaliseringen på allvar, så visar studien att bara 40 procent kommunicerat att digitalisering är ett fokusområde i sin årsredovisning eller andra publika strategidokument från vd:n.
Undersökningen visar att konsumentföretagen generellt ligger före industrin när det gäller digitaliseringen. Bäst är telekombranschen. Framför allt har de lyckats bra med digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-crm och hur de arbetat med mobila tjänster. Därefter kommer företag inom detaljhandel, energi och media.
Läs mer: Så lyckas du med digitalisering
Om undersökningen:
Undersökningen Digital leaders in Sweden 2015 har gjorts inom 12 olika branscher och grundar sig på 178 kriterier inom digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel, e-CRM, mobila tjänster och sociala medier. Bearingpoint har identifierat vad som är viktigast för att företagen ska bli framgångsrika i kontakten med sina kunder.