nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Digital oförmåga oroar företagsledare

Nästan vartannat företag har påbörjat ett digitalt förändringsprojekt. Men samtidigt är många projekt tyngda av problem och riskerar att avbrytas för att de blir alltför kostsamma. Fujitsu har identifierat fyra kärnområden som är avgörande för att lyckas.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I Fujitsus undersökning The Digital Transformation PACT har 1 625 internationella företagsledare svarat på frågor som rör deras digitala transformation. 46 procent av företagsledarna uppger att de påbörjat ett digitalt förändringsprojekt, nio av tio svarar att deras organisation har en tydligt definierad digital strategi.

Samtidigt svarar över 60 procent att de i förtid avvecklat ett digitalt projekt vars värde översteg fem miljoner kronor. Kostnaden för misslyckade projekt har dessutom påverkat företagets digitala framtidsplaner negativt och 70 procent är oroliga över sin organisations förmåga att nyttja framtidens teknik.

– Trots att företag i stor utsträckning inser behovet av digital transformation, är många projekt fortsatt tyngda av problem och höga omkostnader, säger Duncan Tait, ansvarig för Fujitsu i EMEIA och Amerika.

Problemet är att många missat att digital transformation innebär mycket mer än enbart en anpassning till den senaste tekniken. Fujitsu har identifierat fyra kärnområden som företag behöver analysera innan de påbörjar sin förändring. Dessa är: People, Actions, Collaboration och Technology (PACT).

– För att förverkliga sin digitala vision måste företag har rätt kompetens, partnerskap och teknik på plats, vilket är grunden för en framgångsrik transformation. Företag måste tänka i banorna av PACT innan de påbörjar sin digitala resa, säger Duncan Tait.

Undersökningen visar också att:

  • 70 procent är oroliga över sin organisations förmåga att nyttja framtidens teknik.
  • 66 procent tror att de kommer att förlora kunder till konkurrenter på grund av digital transformation.
  • 70 procent anser att det finns en tydlig brist på digital kompetens inom företaget.
  • 93 procent tror att kompetensutveckling inom tre år kommer att vara nyckeln till framgång.
  • 83 procent tror att artificiell intelligens år 2020 till stora delar kompenserar den interna kompetensbristen.
  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Konsten att köpa in kirurger

Ledare

Köpa in toapapper är lättare sagt än gjort. I alla fall om man är offentlig verksamhet. Hur ska det då inte vara att köpa in ett avancerat kirurgteam?

Skandia Elevators 10 steg till en förbättringskultur

De senaste tio åren har de kämpat hårt för att få till en förbättringskultur. De har lagt ned över 1 000 utbildningstimmar på förbättringsarbete och en rad kvalitetsverktyg. Det tålmodiga arbetet har gett resultat. Skandia Elevator växer kraftigt och medarbetarna är med på tåget.

Från ord till handling i förändringsarbetet

Recension

Från ord till handling är en praktisk handledning om hur förändringsprojekt kan bli mer framgångsrika. I boken beskrivs vägen från att skapa en vision som kan vägleda i förändringen till vikten av att identifiera vilka beteenden som skapar framgång.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.