nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Många skulle vilja att administrativa uppgifter automatiserades. En av fyra förväntar sig att ny teknologi kommer att möjliggöra detta om två år. FOTO: Shutterstock

Robotar får gärna ta över administrativ börda

Digitaliseringen kan minska arbetsbördan med nästan 1,5 timme per dag. Var fjärde medarbetare tror att robotar skulle kunna effektivisera deras arbete. Det visar en ny undersökning av svenskarnas inställning till ny teknik.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Ökade krav på dokumentation i arbetet och styrning via dokument gör att många yrkesverksamma upplever att de får mindre tid att ägna sig åt kärnverksamheten. Men ny teknik i form av automatisering och artificiell intelligens (AI) kan göra skillnad.

En ny undersökning utförd av Censuswide på uppdrag av Ricoh visar en utbredd positiv inställning bland svenska medarbetare till att ny teknik i framtiden kommer ha en positiv inverkan på deras arbetssituation, specifikt när det kommer till administrativt arbete.

Undersökningen visar att svenskarna uppskattar att de skulle spara i snitt 88 minuter om dagen med rätt teknik, vilket på en vecka blir drygt 7,3 timmar. Nästan 1 av 4 tror att robotar kan effektivisera arbetet.

– Förhoppningen är att ny teknik som exempelvis skulle kunna automatisera administrativa uppgifter kommer att leda till större arbetsglädje och mindre stress och frustration på arbetsplatsen, säger Magnus Christerson, marknadschef på Ricoh, i en kommentar till resultaten.

Fakta från undersökningen:

  • 27 procent skulle vilja att administrativa uppgifter automatiserades, och 26 procent förväntar sig att ny teknologi om två år kommer att möjliggöra detta.
  • 23 procent uppger att förekomsten av robotar som hade kunnat hjälpa dem att utföra och effektivisera uppgifter hade lett till att de hade kunnat vara mer produktiva på jobbet.
  • 52 procent uppger att de upplever en obalans mellan privatliv och arbetsliv och tror att ny teknologi skulle kunna lösa problemet.
  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.