Region Västerbotten har beviljats finansiering för ett projekt som omfattar 16 kommuner – alla kommuner i Västerbotten samt Örnsköldsviks kommun. Under tre år ska kommunernas digitaliseringsförmåga utvecklas genom samverkan.
Om
Projektet DVIS
Projektet Digitala Västerbotten i Samverkan (DVIS) kommer att pågå i tre år och finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF), regionala utvecklingsmedel och de deltagande kommunerna.
– Det är jättespännande och viktigt att få möjlighet att göra det här. Vi hoppas att det leder till ökad ledningsförmåga, att man kan arbeta systematiskt riskbaserat med informationssäkerhet, få bättre kontroll på vilken information som hanteras och vilka system man har. Det i sin tur underlättar omställningsarbete med hjälp av digitalisering, säger Kaj Backman som är projektledare.
Vill uppnå gemensam grundkapacitet
Bland annat ligger en enkät till grund för projektets inriktning. Region Västerbotten identifierade att kommunerna behövde stöttning när det kommer till att utveckla kommunernas digitala ledningsförmåga, IT-arkitektur och informationssäkerhet.
Projektet följer MSB:s metodstöd för systematiskt informationsarbete och har samma vision som SKR:s nationella plan för digitalisering, det vill säga ”världens bästa innovativa och omtänksamma välfärd, smart och tillgänglig för alla.”
Men behoven skiljer sig vitt mellan kommunerna. De större kommunerna – Umeå, Skellefteå och Örnsköldsvik – har bättre digitaliseringsförmåga jämfört med de övriga deltagarna, men genom att samverkan vill projektet uppnå en slags gemensam grundkapacitet.
– De mindre kommunerna har begränsade resurser att arbeta inom projektets områden. Samverkan och samhandling kan underlätta omställningsarbete med hjälp av digitalisering, säger Kaj Backman.