Digitaliseringen ger nya sätt att organisera

Förändringsarbete Organisatoriska silon förväntas försvinna när företag omstrukturerar makt- och beslutsprocesser i samband med digitaliseringen. 60 procent av företagsledarna i en ny studie uppger att de nu skapar tvärfunktionella team för att bli bättre inom det digitala området.

“Organisationer måste nu svara på kundkrav och marknadstrender i en rasande fart och förändringar mäts i veckor snarare än månader”, förklarar Euan Davis från Cognizant, författare till rapporten (se faktaruta om undersökningen uppe till höger).

För att klarar att hänga med i den allt snabbare förändringstakten behöver företagens organisationsmodeller anpassas. Det innebär att kontrollstrukturer, långa beslutsprocesser och organisatoriska silon inte längre fungerar.

Nu uppger alltså 60 procent av företagsledarna i en ny studie att de skapar tvärfunktionella team med fokus på ett specifikt kundsegment eller en specifik digital upplevelse.

Företagen styr också om mot plattare och mer strömlinjeformade organisationer med mer flytande och sammanhängande strukturer. Att förbättra sina informationsflöden är ytterligare en förändring som många arbetar med.

Läs också: Många rädda för brist på digital kompetens

Fakta

Om studien

Rapporten ”People – not just Machines – Will power digital innovation” baseras på en enkätstudie som besvarats av 422 företagsledare i Europa och USA inom bank och finans, sjukvård, handel och tillverkningsindustrin. Studien genomfördes under det fjärde kvartalet 2015 av Economist Intelligence Unit och sponsrad av Cognizant. Enkätdata har kompletterats med djupintervjuer.  

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste