Direkt från kvalitetsmässan: ”Vad hoppas du lära dig?”

Enkät Redaktionen är på plats på Kvalitetsmässan i Göteborg. Vi frågade representanter från tre kommuner vilka kunskaper och idéer de hoppas ta med sig hem. Här är svaren.

Direkt från kvalitetsmässan: ”Vad hoppas du lära dig?”
Foto: Raphaelle Sisask

Maria Filipsson, chef för stöd och utveckling på Utbildningsförvaltningen, och Johan Andersson, verksamhetsarkitekt, vid Österåkers kommun:

Vad hoppas ni lära er?

J: Jag vill mest få inspiration kring de viktigaste frågorna som vi håller på med, det vill säga kvalitet och hållbarhet. Jag vill gärna att folk dyker ner på djupet hellre än att bidra med det övergripande perspektivet. Det har vi fått väldigt länge, och det kan vi. Vi vill ha bra exempel som vi kan bygga vidare på. det har jag också sett några gånger!

M: Jag vill få inspiration och bra exempel på hur andra kommuner jobbar med kvalitet.

Vad har varit bäst hittills?

J: Jag var inne i salen där de pratade om hur förväntningarna från allmänheten är väldigt stora på oss vad gäller det digitala. Där fanns många bra exempel, bland annat från polisen och hur de hade digitaliserat sig. Konkreta exempel är trevligt!

M: Det mest intressanta hittills var punkten om årets digitaliseringsskommun. Det var intressant att höra hur Nacka, Värmdö, Älvsborg och Orsa har jobbat för att få digitalisering att bli verksamhetsutveckling.

Ulrika Eveland, rektor, och Marko Anderot, rektor, från Stockholms stad:

Vad hoppas ni lära er?

U: Jag vill lära mig om hållbart ledarskap, effektivisering och kvalitet.

M: Oj! Jag har nog inte haft så många sådana förhoppningar. Jag vill bli inspirerad och se nya saker.

Vad har varit bäst hittills?

U: Föreläsningen kring hot och hat mot det öppna samhället. Det är intressant när starka kvinnor får kritik för att de är starka kvinnor, och hur de ändå vågar stå för sin sak och sin ideologi.

M: Det måste ha varit föreläsningen om hot och hat. Det var jätteintressant! Det var modigt av dem. Det satte fingret på gruppen i mitten, och hur alla kan ta ansvar för att bygga demokrati och ett fungerande samhälle.

Victor Kilén, stadsdirektör, och Annmarie Palm, kundbemötandechef, i Nacka kommun:

Vad hoppas ni lära er?

V: Att ta intryck av andra aktörer inom offentlig sektor om hur de jobbar. Vi vill ta med oss godbitar till Nacka för att förbättra vår organisation. Det är väl det jag hoppas på.

A: Jag är mest intresserad över att lära mig hur samverkan i kommun-Sverige ser ut idag.

Vad har varit bäst hittills?

V: Det låter kanske lita väl, men det var nog seminariet vi själva var med i, om Sveriges digitaliseringskommun! Det var intressant att höra hur verksamheter nyttjar digitalisering för att bli bättre.

A: Det bästa för mig är faktiskt nätverkandet! Står jag inte på scenen själv så nätverkar jag!

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste