Elleverantörer får låga betyg

Svenska folket är inte särskild nöjda med sina elleverantörer. Det framgår av en undersökning som Svenskt kvalitetsindex genomfört. Ingen av elleverantörerna lever upp till sina kunders förväntningar.

Svenskt Kvalitetsindex mäter och analyserar hur kunder och användare bedömer varor och tjänster i Sverige. I år är första gången som elbranschen synats i kanterna och det är också den bransch som hittills fått sämst betyg. De 1 500 privatkunder som intervjuats tycker inte att de får tillräckligt mycket för pengarna och de ger även kvaliteten låga betyg. Drygt varannan elkund har under det senaste året drabbats av strömavbrott.

Vattenfall får högst betyg bland storbolagen, men de mindre och medelstora bolagen är klart bättre i genomsnitt enligt sina kunder. Fortum hamnar längst ned i rankningen såväl i fråga om kundnöjdhet som lojalitet.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.