En förändring utan förankring – de granskade mediejättens digitaliseringsresa

Förändringsledning Hatad och älskad. Så kan man sammanfatta upplevelserna av mediekoncernen Mittmedias digitala transformation under 10-talet. I en ny bok beskriver forskare vid Mittuniversitetet vad som hände när koncernen i ett raskt tempo försökte ersätta papperstidningen med digitala produkter

En förändring utan förankring – de granskade mediejättens digitaliseringsresa
Foto: Adobe Stock

Mittmedia var en lokalpresskoncern i Sverige med lokaltidningar över hela landet. För fem år sedan köpte Bonnier upp mediekoncernen, men långt innan dess påbörjade man alltså en intensiv digital resa som gick under devisen “digital first”.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

I alla avseenden skulle det digitala prioriteras över pappersprodukten – vilket visade sig bli chockartat för många av redaktionerna.

I den nya boken ”Mittmedias vägval” skriver författarna Ingela Wadbring, Jonas Harvard, Ulrika Hedman, Catrin Johansson och Lars Nord bland annat om hur centraliseringen av verksamheten påverkade kvaliteten på journalistiken men också arbetsvillkoren för de anställda.

– Ledningen var så fokuserad på en enda riktning – ”Mittmedias väg” – att de inte tog tillräcklig hänsyn till den negativa påverkan som omvandlingen hade på företagets anställda. Å andra sidan är det nödvändigt att dra åt samma håll om man ska genomdriva en stor förvandling, kommenterar Ingela Wadbring, centrumledare vid DEMICOM och professor i medie- och kommunikationsvetenskap.

De som inte uppskattade utvecklingen blev antingen tvungna att ändra sitt förhållningssätt eller avsluta sin tjänst. Bland de äldre anställda som var injobbade i de analoga arbetsprocesserna blev omställningen på vissa håll kaotisk. Forskarteamet har följt Mittmedias utveckling på nära håll, och har även haft tillgång till ett omfattande urval av interna dokument.

– Genom att vi har studerat Mittmedias omvandling kan vi nu sprida kunskap om strategiska val och deras konsekvenser för hur ekonomiska och tekniska realiteter kan balanseras mot journalistiska ideal i en digital verklighet. Det ger en djupare förståelse för de långsiktiga förutsättningarna för lokalpressens villkor och det demokratiska samtalet, kommenterar Jonas Harvard, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Mittuniversitetet.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste