nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Roboten kan ta över delar av arbetsuppgifterna, men inte sköta hela jobbet.

Få jobb kommer att ersättas helt av ny teknik

Det finns en begränsad potential att automatisera arbetsuppgifter som inte är rutinartade. Det gäller särskilt om jobbet kräver kreativitet, problemlösning och avancerad kommunikation. Det visar en ny rapport från Handelshögskolan i Stockholm.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Robin Teigland, professor Handelshögskolan.

Fler olika typer av arbetsuppgifter utförs idag av artificiell intelligens, maskininlärning och robotar. Och det behöver inte längre begränsas till rutinuppgifter. Men vad forskarna kommit fram till i den nya rapporten The Substitution of Labor: From technological feasibility to other factors influencing job automation är att flertalet arbetstillfällen kommer att påverkas av att enskilda arbetsuppgifter automatiseras, men endast ett fåtal kommer att ersättas helt och hållet. 

Rapporten konstaterar att arbetsuppgifternas karaktär kommer att förändras liksom att rutinuppgifter blir ersatta men man kommer att i större utsträckning att arbeta nära tillsammans med de nya maskinerna. 

Industrier som har den största potentialen att automatiseras är tjänster inom hotell- och restaurangbranschen, transportnäring, lagerhantering, detalj- och grosshandel samt tillverkningsindustrin. 

Den nya rapporten undersöker de nya teknologierna som kan komma att ersätta befintliga jobb och är den femte i ordningen som ingår i det tre-åriga forskningsprojektet, The Internet and its Direct and Indirect Effects on Innovation and the Swedish Economy, som leds av professor Robin Teigland.

Ladda ned rapporten:

https://www.hhs.se/contentassets/c8f677a0c9974bde950e2cec2edc51a1/substitution-of-labor-final.pdf

 

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.