Relationerna är ytliga och kommentarer mer eller mindre banala men kontakterna via sociala medier utgör faktiskt användbara nätverk. Det menar Håkan Selg, doktorand vid institutionen för informationsteknologi på Uppsala universitet.
Något som lyfts fram i rapporten är att dagens användande av sociala medier bryter en viktig trend i informationssamhället. Tidigare har företag och myndigheter varit först med att använda nya kanaler för kommunikation, exemplevis mobiltelefon, e-post och webbsidor. Men de sociala medierna har främst utvecklats inom den privata sfären vilket innebär ett övertag för privatpersoner som sitter på kontaktnät och användarerfarenhet som företag och myndigheter vill åt.
Grund för egen verksamhet
Individen blir också mindre beroende av en större aktör då man på egen hand genom nätverken kan få tips om jobb, bostäder elelr som företagare hjälp med praktiska problem. Dessutom blir möjligheten större att nå ut till många fler och publicera sig gratis och därmed lägga grund för egna verksamheter.
– En realistisk effekt av sociala medier är att många kostnader för att driva verksamhet på sikt kommer att minska på. Det leder sannolikt till att många fler kommer att kunna starta egna företag framöver och att arbetslivet successivt kommer att förändras, säger Håkan Selg.