Fler använder sociala medier på jobbet

Sociala medier väcker både rädsla och nyfikenhet. Samtidigt som de ökar produktiviteten och förbättrar kommunikationen är det många företag som förbjuder sina anställda att använda sociala medier på jobbet.

Allt fler använder sociala medier på jobbet. I en undersökning som Projectplace genomfört har andelen som använder sociala medier som arbetsverktyg har ökat från 23 procent under 2010 till 40 procent under 2011.

Trots det har förbud mot sociala medier under arbetstid ökat under samma period. Drygt var tredje av de tillfrågade, 35 procent, uppgav att företagets policy förbjuder användning av sociala medier jämfört med endast 13 procent 2010.

– Det är förvånande att den ökande populariteten för sociala medier som ett arbetsredskap följs av en ökad skepsis bland många företag, säger Johan Zetterström, vd för Projectplace.

Han konstaterar att de nya kommunikationskanalerna tillför många fördelar i kontakten med kollegor, partners och kunder och tycker att det är märkligt att förbjuda något som kan ge ett helt nytt värde till ditt företag.

– 2012 är det dags för företagen att kavla upp ärmarna och ta reda på hur de kan dra nytta av sociala medier på allvar.

Undersökningen visar att de två största anledningarna till att använda sociala medier i arbetet är för ”kommunikation” och ”utbyte av information”. Speciellt den senare delen är viktig för de som jobbar i projekt. Nära hälften i undersökningen svarar att den största utmaningen i projekt är ”att få den information jag behöver”.

Projectplace genomförde undersökningen bland 1200 personer i Skandinavien, Tyskland, Storbritannien, Frankrike och Nederländerna.

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.