Att öva på kvalitet handlar om att lokalisera kritiska funktioner i organisationens processer, och att simulera olika scenarion för att testa kvalitetssystemets reliabilitet, menar Lars Björkeström, revisionsledare på Qvalify. Tänk på frågan ”Vad behöver vi öva på för att säkra den dagliga driften?”.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få inspiration och uppdateringar kostnadsfritt direkt i inkorgen.
Inget krav att sätta systemet på prov
Det finns inget direkt krav på kvalitetsövningar i Iso 9001:2015, och det kan tyckas att så länge processer, rutiner och roller är tydliga i ledningssystemet, bör kvalitetsövningar inte vara nödvändiga. Internrevision och riskanalys i alla ära, men Lars Björkeström vill att fler sätter systemet på prov.
– Vi måste testa att allt fungerar. Plocka bort projekt- eller kvalitetsledaren och se ifall andra kan hitta rätt i systemet. Har man ätt beredskap så kommer man långt, säger Lars Björkeström och fortsätter:
– Kolla på er processkarta och avgör vilka processer som är helt avgörande. Säg att något skulle stoppas, vad händer då? Hitta era kritiska punkter.
Det kan vara att en nyckelperson är sjuk eller på annat sätt frånvarande, eller att IT-system slås ut av en attack. Om man övar på hypotetiska scenarion så kan man hitta nya möjligheter till förbättringar, menar han. Sparas viktiga dokument på rätt ställen? Får anställda rätt utbildning?
Har du något konkret exempel på en organisation som är exemplarisk när det kommer till kvalitetsövningar?
– Nej, tyvärr har jag inga exempel än. Vi är inte vana vid att göra det, men det är bra att öva. Det är så man vet att folk besitter rätt kunskap, säger Lars Björkeström.
Lista
4 tips för att öva på kvalitet
- Bestäm vad organisationen behöver öva på.
- Ta fram ett övningsprogram och sätt spelregler. Det blir inte bra om någon tror att det är skarpt läge!
- Planera genomförandet. Hur ofta ska övningar ske?
- Genomför och utvärdera.