Hur kan vi uppnå mer rättvisa och precisa prov? Metoden ”Item Response Theory” används för att förstå sambandet mellan prov och hur bra deltagare faktiskt är på de saker provet mäter, men Joakim Wallmark har forskat på hur metoden kan förbättras.
I en avhandling presenterar han IR Torch, IRT-modeller som jämfört med äldre modeller är mer flexibla och ger mer träffsäkra resultat. Enligt Wallmark blir det bland annat möjligt att bedöma provfrågor bättre, samt att gruppera deltagare på ett mer rättvist sätt.
– Genom mer tillförlitliga analysmetoder kan utbildningsorganisationer säkerställa att deras kunskapsprov ger en rättvis bild av eleverna faktiskt kunnande, vilket i slutändan leder till bättre underlag för pedagogiska beslut, säger Joakim Wallmark i ett pressmeddelande.
De nya modellerna kan också anpassas till verkliga provsituationer i högre grad. Det innebär att provresultaten blir mer precisa i att mäta vad de egentligen ska mäta.
Läs Joakim Wallmarks avhandling här.