Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Fyra framgångsrika motivationsdödare

Medarbetarskap Orealistiska mål eller strategiska koncentrationssvårigheter. Det finns många sätt att döda motivationen på företaget. Ledarskapskonsulten McKinsey&Company har listat de fyra värsta.

Den absolut viktigaste faktorn för att få engagerade medarbetare är att jobbet känns meningsfullt. Men hur bra är chefer på att skapa mening i arbetet? Teresa Amabile och Steven Kramer på McKinsey har studerat närmare 700 chefer på olika nivåer i olika typer av verksamheter världen över för hitta svaret på den frågan. Och svaret är nedslående.

Deras studie visar att de flesta chefer inte alls förstår kraften i att skapa mening i arbetet. Tvärtom, de agerar som om det inte alls spelar någon roll.

I artikeln How Leaders Kill Meaning at Work beskriver de de fyra vanligaste motivationsdödarna.

1. Medelmåttiga signaler

Många verksamheter strävar efter storhet, och uttrycker ett högt syfte för organisationen i dess företags verksamhetsidé, men signalerar raka motsatsen genom ord och handling. Ett företag de studerade nämnde ordet innovation tre gånger i de första fem meningarna i årsbokslutet. I arbetsvardagen upplevde medarbetarna istället en ständig kostnadsjakt där fokus låg på att kapa ören, istället för att utveckla nya produkter. De anställda såg ingen mening i arbetet och kände ingen yrkesstolthet.

2. Strategiska koncentrationssvårigheter

Att företagsledningen saknar långsiktighet och uthållighet är en annan vanlig fälla.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Kvalitetsmagasinet sparar mina uppgifter
Läs mer om vår integritetspolicy här
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.