Den absolut viktigaste faktorn för att få engagerade medarbetare är att jobbet känns meningsfullt. Men hur bra är chefer på att skapa mening i arbetet? Teresa Amabile och Steven Kramer på McKinsey har studerat närmare 700 chefer på olika nivåer i olika typer av verksamheter världen över för hitta svaret på den frågan. Och svaret är nedslående.
Deras studie visar att de flesta chefer inte alls förstår kraften i att skapa mening i arbetet. Tvärtom, de agerar som om det inte alls spelar någon roll.
I artikeln How Leaders Kill Meaning at Work beskriver de de fyra vanligaste motivationsdödarna.
1. Medelmåttiga signaler
Många verksamheter strävar efter storhet, och uttrycker ett högt syfte för organisationen i dess företags verksamhetsidé, men signalerar raka motsatsen genom ord och handling. Ett företag de studerade nämnde ordet innovation tre gånger i de första fem meningarna i årsbokslutet. I arbetsvardagen upplevde medarbetarna istället en ständig kostnadsjakt där fokus låg på att kapa ören, istället för att utveckla nya produkter. De anställda såg ingen mening i arbetet och kände ingen yrkesstolthet.
2. Strategiska koncentrationssvårigheter
Att företagsledningen saknar långsiktighet och uthållighet är en annan vanlig fälla.