Fyra framgångsrika motivationsdödare

Medarbetarskap Orealistiska mål eller strategiska koncentrationssvårigheter. Det finns många sätt att döda motivationen på företaget. Ledarskapskonsulten McKinsey&Company har listat de fyra värsta.

Den absolut viktigaste faktorn för att få engagerade medarbetare är att jobbet känns meningsfullt. Men hur bra är chefer på att skapa mening i arbetet? Teresa Amabile och Steven Kramer på McKinsey har studerat närmare 700 chefer på olika nivåer i olika typer av verksamheter världen över för hitta svaret på den frågan. Och svaret är nedslående.

Deras studie visar att de flesta chefer inte alls förstår kraften i att skapa mening i arbetet. Tvärtom, de agerar som om det inte alls spelar någon roll.

I artikeln How Leaders Kill Meaning at Work beskriver de de fyra vanligaste motivationsdödarna.

1. Medelmåttiga signaler

Många verksamheter strävar efter storhet, och uttrycker ett högt syfte för organisationen i dess företags verksamhetsidé, men signalerar raka motsatsen genom ord och handling. Ett företag de studerade nämnde ordet innovation tre gånger i de första fem meningarna i årsbokslutet. I arbetsvardagen upplevde medarbetarna istället en ständig kostnadsjakt där fokus låg på att kapa ören, istället för att utveckla nya produkter. De anställda såg ingen mening i arbetet och kände ingen yrkesstolthet.

2. Strategiska koncentrationssvårigheter

Att företagsledningen saknar långsiktighet och uthållighet är en annan vanlig fälla.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste