För att nå stora kundgrupper som traditionellt sett varit mindre benägna att försäkra sig startade Folksam ett arbete för cirka tio år sedan. Idag kan de ge service på 18 olika språk.
– I många kulturer är man väldigt skeptisk till försäkringar. Men vi valde att inte stanna och ge upp där. I stället försökte vi besvara frågan: ”hur säljer man försäkringar till någon som aldrig tidigare varit försäkrad, och som dessutom förknippar försäkringar med något väldigt negativt?”, säger Fredrik Olsson, säljledare på Folksams flerspråkiga rikskundtjänst.
Egen vinning
För att få svar på frågan gav de sig sig ut på stan för att fråga sina potentiella kunder ansikte mot ansikte. Gensvaret var enligt Fredrik Olsson bra och förstudien ledde till att de anställde tolv nya medarbetare med kompetens i flera olika språk.
– Att vi kan prata med våra kunder på så många olika språk ser jag som en minst lika stor vinning för vår egen skull. Förtroendet för vårt varumärke och våra tjänster ökar när folk känner sig sedda.
Mångfaldstjänst tillsatt
Folksam är också engagerade i den ideella föreningen Etnisk mångfald i näringslivet, MINE, och har nyligen tillsatt tjänsten Diversity Business Manager. Tjänsten innebär ett affärsansvar för integrations- och mångfaldsfrågor på Folksam. Uppdraget är att öka affärsnyttan i kundmötena genom ett aktivt mångfaldsarbete.