Guide till Lean i omsorgen

Vad har området Social omsorg gemensamt med en japansk biltillverkare? En hel del, i alla fall när det gäller effektivisering och kvalitetsförbättring, menar författarna till boken Omsorg och Lean.

Guide till Lean i omsorgen

I boken tar Susanne Larsson och Petri Korjonen upp det högaktuella ämnet om effektivitet och kvalitet inom stöd- och omsorgsområdet. Hur ska verksamheterna kunna kombinera god människosyn och högt brukarvärde med rationell drift, kostnadseffektivitet och målstyrning? Och hur kan Lean som filosofi och ledstjärna bidra till ökad kvalitet för såväl verksamheten i stort som för brukare, anhöriga och personal?

Genom exempel ur verkligheten och en beskrivning av Lean-filosofin ger boken vägledning och inspiration till hur arbetet med kvalitetsförbättring inom området Social omsorg kan bedrivas. Förutom fallbeskrivningar från ett LSS-boende och Skånes Universitetssjukhus ges användbara verktyg i förändringsarbetet. Boken bjuder också in till en diskussion om framtiden för stöd- och omsorg. Boken ges ut av Komlitt.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Kvalitetsmagasinet sparar mina uppgifter
Läs mer om vår integritetspolicy här
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.