nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Lean – ett mirakelpiller för vården?

En åldrande befolkning och sinande sjukhuskassor. Sjukvården står inför stora utmaningar. En ny bok föreslår Lean som del av medicineringen.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Lean som metod för verksamhetsstyrning i det dagliga arbetet kan hjälpa till att effektivisera sjukvården. Boken Lean i svensk sjukvård – bakgrund, praktik och reflektioner vill ge inspiration och praktisk vägledning.

– Lean är en framgångsrik ledningsfilosofi världen över, och min bok handlar om att applicera Lean i sjukvården i Sverige, säger författaren Johan Brandt, överläkare och docent vid Skånes universitetssjukhus.

Han har länge arbetat med praktisk verksamhetsutveckling med hjälp av Lean och menar att det är viktigt att använda de resurser som finns på smartast möjliga sätt. Boken har två delar, där den första är en introduktion till Lean-konceptet och den andra är mer reflekterande och tar upp hur Lean kan användas inom sjukvården. Verksamhetsutvecklingen måste enligt Brandt drivas av verksamheterna själva, av sjukvårdens medarbetare.

– Sjukvård är en kunskapsorganisation, som står och faller med medarbetarnas kompetens. Vi måste skapa en arbetsmiljö som attraherar bra medarbetare.

Han menar också att Lean passar bra in i det svenska sjukvårdssystemet.

– Den starka svenska traditionen av samarbete och konsensus ger oss ett försprång framför många andra länder och verksamhetsstrukturer, som är mer hierarkiska. Genom Lean kan svensk sjukvård utvecklas till absolut världsklass – både vad gäller kvalitet och tillgänglighet.

Boken ges ut av Liber.

Taggar:

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Så jobbar Telia för att få toppbetyg

Med personliga relationer, fokus på service och en mänskligt kontakt när tekniken strular har Telia placerat sig i topp när det gäller nöjda kunder i mobilbranschen.
– Hemligheten ligger i en kombination av bra digitala tjänster och personliga relationer, säger Patrik Granström, chef för små och medelstora företag på Telia.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.