Även Öresundstågens Bokningssupport gjorde om bedriften att vinna sin klass Resor och transport. ”… deras utomordentliga service är outstanding. Med ett fantastiskt bemötande leder deras snabba korrekta svar oss dit vi vill.”
Resultaten i årets tävling har spänt från högt till lågt men över lag har det varit en kvalitetsökning, enligt Anders Boivie, vd för arrangören Q Survey.
– Fler vinnare än tidigare har fått riktigt, riktigt höga poäng i vårt mätindex, säger han.
Enträget jobb ligger bakom
När det gäller tillgängligheten konstaterar Anders Boivie att den faktiskt haft en nedåtgående trend under 2015.
– Men det gäller inte hos vinnarorganisationerna. Generellt skulle man kunna tro att tillgängligheten skulle öka i takt med att vi får mer mobila anknytningar, men det är faktiskt precis tvärt om.
Några dramatiska utvecklingshopp har Anders Boivie inte kunnat notera hos någon av de tävlande som varit med tidigare.
– Snarare handlar det om enträget jobb, enträgen uppföljning, och enträget närvarande chefer som gett resultat. Jag tycker också att vi kan se att det finns ett ökat fokus på kundservice och kundkommunikation i fler branscher än tidigare.
Här är alla vinnarna
Contactcenter: Bank & Finans
Vinnare: Lindorff AB
Nominerade: Marginalen Bank, Nordea Kundcenter
Contactcenter: Business to Business
Vinnare: Visma Advantage AB
Nominerade: DHL Express, Nacka kommun ServiceCenter IT & Support
Contactcenter: Individförsäkring
Vinnare: SPP
Nominerade: Allra Försäkring AB, AMF Pension
Contactcenter: Resor & Transport
Vinnare: Öresundstågens Bokningssupport
Nominerade: Taxi Stockholm 15 00 00, UL
Contactcenter: Sakförsäkring
Vinnare: Länsförsäkringar Stockholm
Nominerade: Renault Försäkring, Volvia Försäkringar
Contactcenter: Miljö & Energi
Vinnare: Göta energi
Nominerade: E.ON Kundsupport, GEAB
Contactcenter: Handel & Support
Vinnare: LensWay
Nominerade: H&M, Sector Alarm AB
Contactcenter: Upplysning & Information
Vinnare: Lernia Kundservice
Nominerade: Sandvikens Kommuns Medborgarservice, Systembolagets kundtjänst
Växel: Färre än 2 000 anknytningar
Vinnare: TeliaSonera HK/Coor
Nominerade: AFA Försäkring, DeLaval International AB
Växel: 2 000–5 000 anknytningar
Vinnare: Region Halland/Televäxeln i Varberg – Vinnare
Nominerade: Lantmännen Ekonomisk Förening, Trygg-Hansa
Växel: Fler än 5 000 anknytningar
Vinnare: Telia 90100/Coor
Nominerade: Region Örebro län, Uppsala universitet Växel
Växel: Kommun Special
Vinnare: Tidaholms kommun
Nominerade: Nordmalings kommun, Umeå kommun
Fakta
SM i telefoni och kundservice
Tävlingen SM i telefoni och kundservice arrangerades för första gången redan 1992. Då var det Radio Malmöhus som stod som arrangör men sedan 2000 är det kvalitetsmätningsföretaget Q Survey som står bakom tävlingen. Totalt 132 företag och organisationer deltog under 2015 och vid den stora prisutdelningen som ägde rum på Münchenbryggeriet i Stockholm i slutet av januari fanns 36 nominerade som tävlade i 12 olika klasser. För att det ska bli en tävlingsklass krävs minst åtta tävlande organisationer.
publicerad 8 februari 2016