nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Helsingborg blev Årets Kvalitetskommun

På Kvalitetsmässans invigningsgala utdelades utmärkelsen Sveriges Kvalitetskommun 2017 av SKL:s vd Vesna Jovic. Vinnare blev Helsingborgs kommun.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Juryns motivering lyder: ” Det är en kommun som kännetecknas av öppenhet och en vilja till dialog med de som bor och verkar i Helsingborg. Kommunen arbetar med ett tydligt fokus på brukaren vilket exempelvis yttrar sig genom en hög tillgänglighet och ett gott bemötande.

Kommunen utmärker sig även genom starkt engagerade chefer och medarbetare som tillsammans arbetar för att ständigt förbättra servicen för Helsingborgarna. En tydlig struktur för styrning och uppföljning skapar förutsättningar för goda och hållbara resultat och en hög kvalitet på kommunens tjänster.”

I år har Helsingborgs stad fått högsta poängen någonsin, 668, i SKL:s  kommunkompassen. Helsingborg var nominerad även senast, 2015, men vann då utmärkelsen Sveriges IT-kommun.

Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborgs stad betonar att utmärkelsen framförallt är ett erkännande till alla medarbetare i Helsingborgs stad.

– För att vinna det här priset krävs ordning och reda och tydlig struktur, men minst lika viktigt har varit att skapa en kultur som uppmuntrar till nytänkande och skapar frihet för medarbetarna att kunna leverera kvalitet i mötet med invånarna, säger han.

– Fokus för vårt arbete är att hela tiden förbättra våra resultat och därmed öka kvaliteten på vår service till dem vi finns till för. Det här är verkligen ett kvitto på att vi är på rätt väg, kommenterar Palle Lundberg, stadsdirektör Helsingborgs stad.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Två vinnare av Svenska Leanpriset

Det blev två verksamheter som blev vinnaren av Svenska Leanpriset 2018 på en gala på Chalmers i Göteborg på onsdagskvällen. Av de tre finalisterna beslutade juryn efter mycket vånda att priset skulle delas av två likvärdiga vinnare.

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.