Ida Vikfors har de senaste åren klättrat på kvalitetstrappan inom livsmedelsföretaget Naturell. Hon började som kvalitetsspeciallist för två år sedan, för att sedan avancera till kvalitetsansvarig. Sedan två månader är hon bolagets kvalitetschef. Tidigare arbetsplatser har också varit inom livsmedelsindustrin, men hos Naturell har Ida Vikfors fått en större tyngd i säkerhetstänket.
Hon skyddar Naturell från fulspel – och säkrar förbättringsfokuset
Förbättringsarbete
Att motverka livsmedelsbedrägeri, öka kundnöjdheten och skapa en kvalitetskultur ihop med medarbetarna – det är några av kvalitetschefen Ida Vikfors viktigaste fokusområden. Till Kvalitetsmagasinet berättar hon om Naturells framgångsrecept.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Vi producerar kosttillskott i form av bland annat tabletter och kapslar, och hanterar väldigt mycket råvaror som är i pulverform. Den typen av produkt gränsar till läkemedel i känslan hos konsumenten – så vi gränsar ofta till kraven som ställs på läkemedel, säger hon.
Det innebär att kvalitetssäkringarna blir mer omfattande än med vanligt livsmedel, men det är något som Ida Vikfors stimuleras av. Ansvaret driver motivation och ökar känslan av meningsfullhet.
– Vårt moderbolag är dessutom ett läkemedelsföretag i grunden så vi får faktiska läkemedelskrav riktade till oss. Vi måste ha ett extra stort fokus på att vi har godkända leverantörer – inte minst med tanke på att food frauds är ett vanligt problem, och råvaror i pulverform är lätta att manipulera, säger hon.
Food fraud, eller livmedelsbedrägeri, är när en producent medvetet ändrar, förvränger, felmärker, byter ut eller på annat sätt manipulerar en livsmedelsprodukt någon gång under produktionscykeln. Naturells råvaror är alltså i sig inte mikrobiologiskt känsliga, och även om den parametern självklart ändå övervakas, handlar den största kvalitetssäkringen om att övervaka och förhindra livsmedelsbedrägeri.
Vad utgör då god kvalitet enligt Naturells nytillsatta kvalitetschef? Egentligen är det en subjektiv fråga, inleder hon, men hon har en tydlig bild av vad det betyder för Naturell.
– Konsumenten ska vara trygg i att den köper en säker produkt. Vi vill också att produkten ska vara säker för miljön. Därutöver handlar god kvalitet också om förutsägbara och pålitliga processer – som resulterar i hög kvalitet varje gång.
Alla brinner inte för kvalitet så som Ida Vikfors gör, men hon är stolt över att både hon och bolaget lägger stort fokus till att ”kvalitetsfrälsa”. Redan under introduktionen får nya medarbetare träffa Vikfors och lära sig om vikten av exempelvis ständiga förbättringar.
– Vi gör det för att säkra kulturen. Vi vill ständigt förbättra kommunikationen mellan alla företagets nivåer – det vill säga såväl ledningsgruppen som logistik, produktutveckling och pack- och produktionslinjerna. Alla ska agera och reagera utifrån ett kvalitetstänk.
Agera och reagera i det här fallet innebär att löpande våga lyfta avvikelser och problem.
– Jag vill inte att felen ska gömmas undan, tvärtom framhåller jag att uppmärksammandet av dem är något som uppskattas hos oss. Den mentaliteten behövs om vi ska kunna ha ett pålitligt kvalitetsledningssystem.
Naturell är i en expansiv period och har dessutom gjort en del omorganisering internt. Hur säkras kvaliteten när ett företag förändras?
– Det viktigaste är att kunna vara flexibel. Man kollar väldigt strategiskt på vilka förändringar som behöver göras, så att man landar rätt. Vi vill göra förändringar som faktiskt ger någonting och resulterar i nytta. Inte förändra för förändrandets skull, annars kan man drunkna i förändringsprocesser.