Burlöv delar ut halv miljon till interna innovationer

Innovation Innovationsanslag är Burlövs kommuns sätt att uppmuntra nya idéer och utveckling av de interna verksamheterna. I år går pengarna bland annat till en interaktiv sagobänk och en självbetjäningskiosk.

Burlöv delar ut halv miljon till interna innovationer
Årets projektledare och mottagare av 2024 års innovationsanslag i Burlöv. Foto: Burlövs kommun

Varje år avsätter Burlövs kommun en halv miljon kronor i budgeten för innovationsanslag. Medarbetare och arbetslag kan ansöka om pengar för att utveckla sin verksamhet via innovativa lösningar. Det kan handla om att prova ny teknik eller ett annat arbetssätt som utvecklar eller säkrar kvaliteten och servicen till kommunens medborgare.

– Trots att 2024 är ett år där alla verksamheter tillsammans hjälps åt med budgetbesparingar har vi i kommunledningen valt att behålla innovationsanslaget. Det gör vi för att vi verkligen tror att det lönar sig när medarbetare som brinner för någonting får chansen att genomföra sina drömprojekt, säger kommundirektör Fredrik Löfqvist i en kommentar.

I år har fem projekt fått anslag:

  1. OmMej – ett digitalt verktyg för barn att berätta sin egen historia – och för vuxna att förstå barnets perspektiv.
  2. EduDataHub – en sammanfogad databas med generativ AI som ska ge insikter och höja kvaliteten för barn och elever i förskolan och skolan.
  3. Lingio – ett verktyg för att lära sig yrkessvenska, med hjälp av riktade digitala språkkurser och AI-assistent direkt i telefonen.
  4. Sagobänken – en interaktiv bänk som kommer att läsa upp sagor och berättelser för den som sätter sig på den.
  5. Självbetjäningskiosk på Burlövsbadet – en självbetjäningskassa som ska öka tillgängligheten och servicen för Burlövsbadets besökare.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.