Nytt verktyg hittar dold innovationskraft i verksamheten

Innovation Att gräva där man står har aldrig varit så aktuellt som nu, det menar Alexander Wennerberg. Han har skapat ett nytt innovationsverktyg som ska hjälpa organisationer att upptäcka dolda skatter.

Nytt verktyg hittar dold innovationskraft i verksamheten
Alexander Wennerberg.

Verksamhetskonsulten och IT-strategen Alexander Wennerberg har i över tio års tid arbetat med små, medelstora och stora företag såväl inrikes som utomlands. Det alla har haft gemensamt är att företagen är fyllda av outnyttjad kunskap, kreativitet och idérikedom.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Tillsammans med två konsultkolleger skapade han därför Hives.co. Det är ett verktyg som företag och organisationer inom offentlig sektor kan använda för att samla in och organisera de idéer som finns inhouse. Man kan komma med helt egna problemformuleringar och lösningsförslag, eller logga in och vässa andra användares inlägg, med den expertis man själv har. Man tar alltså inte bara till vara på idésprutorna utan också de anställdas nischade kunskaper och perspektiv.

– Det är vanligt att ett företag behöver få in förbättringsförslag från de anställda och då försöker samla alla berörda till ett möte. Dels kan det vara svårt att få till en tid som fungerar för alla, dels är det ett tidskrävande moment. Dessutom kan den typen av brainstormingmöte lätt bli ganska forcerat, säger Alexander Wennerberg.

Han förklarar att Hives.co kan ses som ett vaccin mot förbättringsresor där ledare gissar fram beslut i stängda rum, eller köper in stora mängder extern data som inte är relevant för den egna verksamheten. Många moderna företag vill framhäva att de blir alltmer datadrivna, men missar att hämta in mänsklig input i kontext. AI är suveränt för att dra analyser från data, men grundinformationen ska komma från människor framhåller Alexander Wennerberg.

– De vi skapar våra tjänster och produkter för är ju människor. Om vi inte också startar i den änden kommer vi hamna väldigt fel, säger han och tillägger upprymt:

– Ett av de häftigaste casen jag har sett är en användare, ett storbolag, som fick en otroligt omvälvande idé och förbättringslösning. Upphovspersonen var en ung person på deras callcenter, som ligger hundratals mil ifrån deras huvudkontor, säger han.

Det går att använda tjänsten anonymt, men de flesta använder Hives.co öppet.

– Den största anledningen till öppenheten är nog att den inte är skapad för att fungera som en klagomur, utan för att komma med förslag och lösningar på konkreta utmaningar och problem, säger han.

Alexander Wennerberg tror att den interna idé-inventeringen är helt avgörande för ett företags framtida existens.

– Att inte utveckla är lika med att avveckla, som inspiratören Christer Olsson sa. Förändring, förbättring och framsteg ska alltid vara en del av verksamhetsplanen och då behöver vi fler människor som kan bidra till det.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste