Ny kvalitetsroll på storbolaget i Sverige – ”kvalitetsarbetet intensifieras”

Karriär Reitan Convenience är franchisebolaget bakom Pressbyrån, Seven-Eleven och PBX. Nu har företaget tillsatt en ny kvalitetsroll i Sverige – för att matcha en ny och aggressiv produktstrategi. Möt region- och kvalitetschefen Johan Kruse.

Ny kvalitetsroll på storbolaget i Sverige – ”kvalitetsarbetet intensifieras”
Johan Kruse är numera region- och kvalitetschef på Reitan Convenience Sverige. Foto: RCS

Hej Johan! Grattis till nya tjänsten! Hur känns det, och vilken tidigare erfarenhet av kvalitetsarbete har du i bagaget? 

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Det känns jätteroligt! Jag började på Reitan Convenience 2009. De första åren arbetade jag som distriktschef, men sedan tolv år är jag regionchef. Jag har varit nära verksamheten länge, och mycket av mitt tidigare arbete har handlat om att se till att butikerna levererar hög kvalitet till kund. Men nu har min kollega – en kvalitetssamordnare – och jag i uppgift att tydliggöra hur vi ska jobba mer specifikt med kvalitet. 

Vad innebär det rent konkret? 

– Här på Reitan Convenience Sverige går vi i framkant och ska sätta en ”way of working” i våra 400 butiker. Jag utgår ifrån uttrycket ”det ska lätt att göra rätt”. Mycket av det handlar om rätt kommunikation.

Hur ser du på ert nuvarande kvalitetsarbete, och vilka områden anser du behöver förbättras?

– Jag ser att det finns en massa små förbättringar vi kan göra i våra butiker. Vi behöver till exempel tydliggöra våra interna processer när det kommer till saker som nya produkter eller att öppna nya butiker. Men Reitan Convenience är sedan länge ett värderingsstyrt företag – allt handlar om att imponera på våra kunder. Vi lägger mycket resurser på att kommunicera vad som är best practice i våra butiker.

Ni har hundratusentals kunder i era butiker varje dag. Vilka utmaningar medför detta stora kundflöde för kvalitetsarbetet?

– Utmaningen är att alltid leverera hög kvalitet till var och en av våra kunder.  Vi är redan rädda om vårt anseende och har högt kvalitetstänk, men nu intensifieras arbetet, tack vare vår aggressiva strategi om att utöka våra matvaror. 

Vad är det för aggressiv strategi?

– Flera av våra varukategorier håller på att bli obsoleta, så med hjälp av kundanalyser har vi hittat ersättande varor. Våra kunder vill ha fler materbjudanden – alltifrån en snabb korv till mer tillagade rätter. 

Okej, har ni några konkreta kvalitetsmål?

– Vi ska ha tydliga och mätbara mål till 2025. Men dels ska vi se till att säkerställa hög grad av spårbarhet i våra leverantörsled. Sen handlar en del om att öka kunskapsnivån ute i butik. Vi vill fortsätta förenkla för våra franchisetagare och deras anställda att upprätthålla en hög kvalitetsnivå så att de alltid klarar av tillsyn och revision, avslutar region- och kvalitetschefen Johan Kruse. 

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste