Ny tjänst samlar jobbannonser från organisationer med certifierad kultur

Kultur Ett samarbete mellan Great Place to Work och Jobbland gör det lättare för arbetssökande att hitta arbetsgivare med certifierad kultur.
– Det här är en tjänst för organisationer som söker talanger, och för talanger som vill ha en bra arbetsplats, säger Emma N. Stara.

Ny tjänst samlar jobbannonser från organisationer med certifierad kultur
Emma N. Stara är marknadschef på Great Place to Work. Foto: Great Place to Work/ Adobe Stock

Förra veckan överraskades cirka 400 svenska organisationer av ett samarbete mellan jobbsökmotorn Jobbland och Great Place to Work. Bolagen har skapat en sida där de samlar alla lediga jobb från organisationerna som har fått sin arbetsplatskultur certifierad genom Great Place to Work.

– Nyheten mottogs väl! Vi vill gå i god för verksamheterna vi har certifierat, så därför har vi gjort den här sidan tillsammans med Jobbland. Det här är för att alla som värderar god kultur, säger Emma N. Stara som är marknadschef på undersökningsföretaget.

Lättare för certifierade att hitta talanger

Tanken på att skapa en sida där alla certifierades annonser syns, har funnits länge. Under flera års tid har Emma N. Stara och hennes kollegor tagit emot mejl och samtal från arbetssökande som vill jobba för en bra arbetsgivare.

– De har undrat vart de ska vända sig, och fram tills nu har vi inte kunnat göra annat än att hänvisa till våra rankningar över Sveriges Bästa Arbetsplatser. Men nu när Jobbland intar den svenska marknaden så har vi den tekniska lösning som krävs.

Jobbland, som går under namnet Duunitori i Finland, har erbjudit samma tjänst i Finland sedan 2018. Enligt Great Place to Work snittar sidan på 30 000 sidvisningar per år.

– Bolagen berättar för oss att de tar emot fler ansökningar efter att de har certifierats, säger Kerttu Laaksomies, marknadschef på Great Place to Work i Finland.

Emma N. Stara säger att samarbetet troligtvis kommer att rullas ut i andra länder.

– Det är de arbetssökandes marknad just nu, exempelvis inom IT-branschen. Fler och fler ställer höga krav på arbetsgivare, och det är ett måste för dagens arbetsplatser som vill attrahera de bästa, att ha ett starkt employer brand. Det här är för organisationer som söker talanger, och för talanger som vill ha en bra arbetsplats, säger Emma N. Stara.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.