Kunden fortsatt osynlig

När svenska arbetstagare listar arbetsplatsens värderingar kommer kund- och brukartillfredsställelse långt ned. Oroande, säger de bakom studien.

Sverigestudien har på samma sätt som förra året fokuserat på hur svenska organisationer ser på sina kunder. Och resultatet är även i år nedslående. Svenska arbetstagare listar kund- och brukartillfredsställelse på 46:e plats. När de beskriver hur de skulle vilja att arbetsplatsen värderade hamnar samma ord på plats 38.

Liknande studier genomförs i andra länder och det finns en stor skillnad på hur man ser på kunden. I Storbritannien, USA och Kanada listar man kundtillfredsställelse som nummer ett eller två både när det gäller dagens värdering och önskad värdering.

– Det oroar mig att vi inte ser vilka vi är till för, säger Martin Sande som är managementkonsult på Preera och en av initiativtagarna bakom studien. Om vi inte är intresserade av våra kunder, hur ska vi då klara av att utvecklas i en allt hårdare global kompetens?

I Sverige är det ord som kostnadsjakt, resultatinriktat och hierarki som väljs oftast. Men önskan är att arbetsplatsen ska präglas av anställdas hälsa, erkännande av hälsa och humor/glädje.

Fakta

Sverigestudien

Är en nationell studie av rådande och önskad kultur på arbetsplatsen. Cirka 1000 personer har svarat på frågor om hur de ser sig själva, sin arbetsplats och Sverige som land genom att välja 10 ord från en lista.

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.