2011 var andelen kvinnor i svenska företagsledningar 27 procent. Högre siffra än så har vi aldrig kommit upp i, och nu har alltså andelen kvinnor minskat med fyra procentenheter, till 23 procent jämfört med förra året.
– Det är tråkigt att se att Sverige går i en negativ riktning. Jag helt övertygad om att en mix mellan män och kvinnor i företagsledningen är ett framgångsrecept. Det skapar en dynamik och ett klimat som öppnar upp för olika idéer och tankar. Det är även viktigt att det finns kvinnliga förebilder för att en positiv utveckling ska ta riktig fart. Jag hoppas att undersökningsresultatet kan bli en väckarklocka för svenska företag och att de ser värdet i att arbeta aktivt med jämställdhetsfrågor – även på ledningsnivå, säger Peter Bodin, vd på Grant Thornton i Sverige i ett pressmeddelande.
Storstäder bättre än landsbygd
Grant Thorntons undersökning visar att Stockholmsregionen är bäst på att ta in kvinnor i ledningsgruppen, 29 procent är kvinnor. Malmö kommer på en andra plats med 22 procent följt av Göteborg på 21. Företag utanför de tre största städerna är mindre bra, bara 20 procent är kvinnor där.
Förekomsten av en kvinna på vd-posten har minskat sedan förra året, från tio till sju procent. Den vanligaste positionen för en kvinna i en ledningsgrupp är att sitta som ekonomichef, följt av HR-chef. Kvinnlig it-chef eller försäljningsdirektör är mest sällsynta, bara fyra respektive fem procent av företagen har kvinnliga sådana.
Ryskor i toppen
Internationellt sett hittar vi flest kvinnor i toppen i Ryssland. Där är 46 procent av ledningen kvinnor. Ryssland följs av Botswana, Thailand och Filippinerna – alla landar på 39 procent. Japan ligger i botten med endast 5 procent. Danmark är sämst av de nordiska länderna med endast 15 procent kvinnor i ledningen.
Störst ökning av kvinnor skedde i Turkiet och Förenade Arabemiraten, vilket kan tolkas som en följd av den arabiska våren. Grant Thornton meddelar också att BRIC-länderna ligger en bit före G7-länderna med 26 procent, jämfört med 18 procent.