Över 10 000 svenska privatägare till bilar av årsmodell 2012-2018 har svarat på Sveriges största bilkonsumentundersökning, AutoIndex, som publiceras i tidningen Vi Bilägare. Populärast av alla märken blev Toyota.
Ägarna har beskrivit sin bil, hur de upplever återförsäljare och verkstad samt sin märkeslojalitet. De är särskilt nöjda med Toyota-återförsäljarna, samtidigt som både verkstäder och produktegenskaper hos bilarna placerar sig högt. Dessutom anser kunderna att Toyota har en särskilt tydlig miljöprägel.
– Vi på Toyota strävar alltid efter att ta hand om kunden på bästa möjliga sätt, säger Christian Norberg, vd på Toyota Sweden AB, i en kommentar.
Läs även: Nu är det styrkt: kundnöjdhet ger högre avkastning.
Toyota skapare av Lean
Exakt vad i Toyotas agerande som gör just detta märke till favorit i AutoIndex går inte att utläsa av undersökningen. Dock har Toyota sedan länge en särskild roll när det gäller verksamhetsutveckling, framför allt kvalitetsmodellen Lean.
Att arbeta med Lean för att skapa maximalt kundvärde i produktionen är i dag ett etablerat förhållningssätt. Principerna används inte bara inom industrin, utan även i andra typer av verksamhet för att få nöjda kunder. Från fokus på verktygen och sedan principerna ligger nu tyngden inom Lean på ledarskap, kultur och beteenden.
Läs även: Två vinnare av Svenska Leanpriset
Tillkomsten av Lean tillskrivs främst Toyota. Under 1980-talet väckte företagets arbetssätt, Toyota Production System (TPS), uppmärksamhet, då Japan började sticka upp på allvar som konkurrent till västvärldens biltillverkare. Blickarna vändes mot Toyota, som arbetade för att identifiera och eliminera de faktorer i produktionsprocessen som inte skapar värde för slutkunden.
Tätt i toppen med nöjda kunder
Toyota blev alltså i årets AutoIndex, men det var tätt i täten. Subaru och Honda nosade Toyota i hälarna, bara ett respektive två poäng efter. Tre gånger Japan i toppen, alltså.