Lexus öppnar för kundrecensioner på nätet

Lexus vill veta vad kunderna tycker och tänker om sina bilar. Därför öppnar bilföretaget nu ett forum där Lexus-ägare ocensurerat kan uttrycka sina åsikter om sin bil.

Vanliga användares omdömen på internet om produkter och tjänster spelar en allt större roll för konsumenternas köpbeslut. Men hittills har den typen av omdömen i stort sett bara funnits på oberoende sajter. Lexus tar nu ett steg till och öppnar ett forum för sina användares ocensurerade omdömen på den egna sajten lexus.se.

I recensionerna kan användarna lämna omdömen på en skala 1–5 om körupplevelse, design, om ägandet upplevs som problemfritt, kvalitet, bilarnas utrustningsnivå och den personliga servicen. Dessutom går det att skriva helt fritt om vad man tycker om sin bil och sitt ägande.

För att säkerställa att recensenten är Lexus-kund, måste användarna logga in med sitt registreringsnummer. Sedan är det fritt att underteckna med sitt riktiga namn eller en signatur. Lexus kommer inte att censurera eller redigera de recensioner som läggs in på sajten. Dock förbehåller sig företaget rätten att ta bort recensioner som innehåller anstötligt språk eller uppenbara felaktigheter.

– Vi vill göra det lätt för våra kunder att berätta vad de egentligen tycker om våra bilar och om vår service. Vi tycker också att det är viktigt att vara så transparenta som möjligt. Vare sig våra användare ger oss positiv eller negativ kritik så ska alla ha möjlighet att ta del av omdömena. Det gör både den eventuella köparen och oss klokare, säger Anders Drakenberg som är marknadschef för Lexus i Sverige.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste