nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Åsa Edman Källströmer, vd på TNG.

Många chefer läser inga CV

Trots kompetensbristen ute i företagen är många chefer så stressade att de inte ens hinner läsa jobbsökarnas CV före anställningsintervjuerna. Det visar en färsk undersökning från rekryterings- och bemanningsföretaget TNG.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

TNG genomförde i våras en undersökning, bland annat med fokus på hur jobbsökarna upplever cheferna under rekryteringsprocessen. Av de 1 522 personer som deltog i undersökningen bekräftade cirka 850 – närmare 57 procent – påståendet ”Det har hänt att chefen inte är påläst på mitt CV”.

Åsa Edman Källströmer, vd på TNG, tycker att resultatet är nedslående med tanke på att de flesta företag nämner kompetensbrist som ett hinder för fortsatt tillväxt och utveckling. Med chefer som inte engagerar sig i sina blivande medarbetare eller i rekryteringsprocessen kommer det ta längre tid att hitta rätt kompetens.

– Det finns många engagerade chefer runtom på svenska företag, men vi ser också att många ledare har allt mindre tid att förbereda sig inför anställningsintervjuerna. Det är synd med tanke på att intervjun ofta är första riktiga inblicken i företaget och att då möta en chef som inte läst på ett CV eller tagit tid för förberedelser uppfattas negativt av kandidaterna.

I dag är det jobbsökarnas marknad och för chefer gäller det att stå på tå för att få in rätt medarbetare, betonar hon:

– Det gäller verkligen att prioritera det personliga mötet. Annars väljer många jobbsökare att avbryta sin ansökan eftersom de upplever att deras blivande chef varit oengagerad.

I undersökningen uppger även 83 procent av de tillfrågade att företagens rekryteringsprocesser är för långsamma, vilket också bidrar till att jobbsökare hoppar av rekryteringar eller väljer andra företag.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.