Många myndigheter brister i e-förvaltning

Regeringen har ett mål att vara ledande på e-förvaltning 2010. Stockholms handelskammares nya undersökning visar dock på stora brister.

En fungerande e-förvaltning är viktig, dels för en effektiv verksamhet, dels för att medborgarna enkelt ska kunna ta del av information på myndigheters och kommuners sajter. Stockholms handelskammare presenterade nyligen sin andra undersökning om e-förvaltning i myndigheter och kommuner i Stockholm och Uppsala län. Den visar på flera brister. Trots en förbättring sedan i fjol får var tredje myndighet och kommun underkänt på e-förvaltning. Generellt är man bra på e-fakturor men dålig på att nå ut med information till de som behöver den – medborgarna. Dessutom är det fortsatt stora problem med informationssäkerhet och det saknas ofta planer för e-arbetet.

Bäst på e-myndighet är Skatteverket, som även låg etta i fjol. Längst ner på listan hamnar Fiskeriverket. Sollentuna är den bästa e-kommunen, sämst är Upplands-Bro.

Några resultat från e-förvaltningsindex 2009:

* Nästan 6 av 10 saknar en plan för e-förvaltningsarbetet.

* En tredjedel har ingen ansvarig för utveckling av e-förvaltningen.

* Myndigheterna har kommit längre än kommunerna i arbetet.

* 4 av 5 webbplatser är inte anpassade efter mobiltelefon.

* 18 myndigheter följer inte den gällande säkerhetsföreskriften.

* Var femte förvaltning saknar information om integritet och hantering av personuppgifter på sin sajt.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste